Wednesday, September 30, 2020

Gudbrandsdalsleden


Gudbrandsdalsleden is the most known of the pilgrim paths in Norway. It begins in Oslo and ends at the tomb of Olav den Hellige in Trondheim or Nidaros. On its way it passes either on the west side (Vestleden) or the east side (Østleden) of Mjøsa, goes through the valley of Gudbrandsdalen, then crossing over the Dovrefjell mountain, before it goes through Trøndelag until it reaches its destination at the migthy Nidarosdomen cathedral. The pilgrim way is about 643km long.

In the autumn of 2020, I did the pilgrimage to Nidaros, walking the Vestleden route from Oslo to Lillehammer, then Gudbrandsdalsleden from there to Trondheim and finally the Østleden route from Lillehammer back to Oslo. Here you will find my tale:

Day   1 (31.08): Sagene - Amtsbrua
Day   2 (01.09): Amtsbrua - Norderhov
Day   3 (02.09): Norderhov - Sløvika
Day   4 (03.09): Sløvika - Høgkorsplassen
Day   5 (04.09): Høgkorsplassen - Kapp
Day   6 (05.09): Kapp - Sveastranda
Day   7 (06.09): Sveastranda - Lillehammer
Day   8 (07.09): Lillehammer - Stalsbergsvea
Day   9 (08.09): Stalsbergsvea - Fåvang
Day 10 (09.09): Fåvang - Sygard Grytting
Day 11 (10.09): Sygard Grytting - Sjåheim
Day 12 (11.09):Sjåheim - Dovreskogen
Day 13 (12.09):Dovreskogen - Furuhauglie
Day 14 (13.09):Furuhauglie - Kongsvoll
Day 15 (14.09):Kongsvoll - Bruvollen
Day 16 (15.09):Bruvollen - Hæverstølen
Day 17 (16.09):Hæverstølen - Stamnan
Day 18 (17.09):Stamnan - Olskastet
Day 19 (18.09):Olskastet - Gumdalen
Day 20 (19.09):Gumdalen - Gaula
Day 21 (20.09):Gaula - Trondheim
Day 22 (21.09):Trondheim / Nidaros
Day 24 (23.09):Brøttum - Rudshøgda
Day 26 (25.09):Domkirkeodden - Tangen
Day 27 (26.09):Tangen - Ljødal
Day 28 (27.09):Ljødal - Dal
Day 29 (28.09):Dal - Arteid
Day 30 (29.09):Arteid - Sagene

2 comments:

  1. Hallo
    Jeg planlegger å gå veien fra oslo til trondheim på samme måte som deg.
    Jeg starter trolig 09/06 i oslo og håper å komme til trondheim i slutten av juni.
    kan du kanskje hjelpe meg med en liste hvor jeg kan få stemplet pilegrimskortet mitt overalt underveis.
    Jeg har allerede spurt pilegrimssenterets folk om dette, men de sier de ikke har det.

    På forhånd takk hvis du kan gi dette.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hei, jeg har nok ingen liste jeg kan gi deg. Men, du får stempler i pilegrimspasset i kirker eller tilhørende kirkekontor (selv om disse dessverre ikke er åpne hele tiden, noen få har stempelet i en boks utenfor kirken), på pilegrimsherbergene underveis (på pilegrimsleden.no er det en fin oversikt over hvor disse finnes), på pilegrimssentrene underveis, og også hoteller langs leden (kan ofte bare være ett kjedelig forretningsstempel, men gjør nytten). Jeg har og fått stempel i en bensinstasjon. Dette er jo for øvrig bare viktig hvis det er viktig for deg å få Olavsbrevet når du er framme i Nidaros, det som teller er bare å dokumentere at du har gått leden (skulle du mangle for en dag vil jeg tro at det ikke vil være noe problem). Håper du får en flott vandring.

      Delete

popular posts